Posted on Geef een reactie

7 Slaapkamertips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is niet altijd vanzelfsprekend. Iedereen kent het wel: staren naar het plafond, woelen onder de dekens, en voor je het weet gaat de wekker alweer af! Korte nachten, vermoeide dagen. Wat kan je nou doen om je nachtrust te bevorderen? De sfeer van je slaapkamer is hierin erg belangrijk. Hieronder enkele tips!

1. Verduister je kamer

Zorg dat je kamer donker is. Hierdoor kan je brein zich helemaal afsluiten van visuele prikkels en kan je helemaal tot rust komen. Verduisterende rolgordijnen maken jouw kamer pikkedonker en hebben ook nog eens een mooie strakke uitstraling.

Credit: Easyblinds

2. Zorg voor voldoende zuurstof

Zuurstof is ontzettend belangrijk voor een goede nachtrust. Je ademt zuurstof in en CO2 uit. Bij te weinig zuurstof kan je teveel CO2 binnenkrijgen wat kan zorgen voor een dof en vermoeid gevoel en hoofdpijn. Zorg er dus voor dat je je kamer goed ventileert. Laat ’s nachts een raam open en ventileer overdag goed.



Credit: home designing

3. Koop planten

Planten zorgen ook voor meer zuurstof in je slaapkamer. Ze zorgen voor een betere luchtkwaliteit en bovendien geven ze een prettige geur af. Bepaalde planten lijken extra goed te zijn voor op de slaapkamer.

Aloë Vera. Deze plant geeft ’s nachts zuurstof af.

Credit: Netra agro


Lavendel. Heeft een rustgevend effect door de prettige geur.
Credit: Heaven senses


Daarnaast zien planten in de slaapkamer er ook nog eens super leuk uit!
Credit: Sf dark

4. Gebruik rustige kleuren

Het gebruik van rustige kleuren is erg belangrijk voor een goede nachtrust. Je brein moet niet teveel prikkels krijgen. Kies daarom zachte kleuren, zoals pasteltinten. Het allerbelangrijkst is dat je niet teveel kleuren door elkaar gebruikt. Wissel bijvoorbeeld twee kleuren af. Dit geeft een rustig effect.

Credit: Hometone

Credit: Digs digs

Ook in je beddengoed zijn rustige kleuren belangrijk voor je nachtrust. Kies voor effen kleuren of een niet te druk design van je dekbedovertrek bijvoorbeeld.

5. Zorg voor een fijn bed

Slapen doe je het allerbest in een prettig bed. Zorg voor een goede matras die aansluit bij jouw lichaam. En een lekker dekbed dat goed ademt en waaronder jij het warm genoeg hebt, bijvoorbeeld van dons.

Credit: Prima

5. Creëer sfeerverlichting

Niks is vervelender dan zo’n grote felle lamp in je slaapkamer. Je hoeft hem maar even aan te hebben en ja hoor, je bent weer helemaal wakker! Van donker naar licht is een te grote omschakeling voor je hersenen. Bovendien krijgt je brein op deze manier de informatie dat het dag is en wakker moet worden, en dat is natuurlijk niet te bedoeling als je (nog) wilt slapen! Zorg daarom voor zacht en sfeervol licht in je slaapkamer.

Credit: Iussi 2016

7. Ruim op

Tot slot: ruim je slaapkamer op! Als er overal kleren en spullen liggen dan kan je toch echt niet slapen. Maak je bed op zodat je er ’s avonds weer lekker in kan kruipen, en zorg ervoor dat je slaapkamer rust uitstraalt. Dat kan alleen als je je spullen netjes opbergt en niet laat slingeren.

Credit: Jones design company
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *